Kebaikan ICT
Di dalam sistem
pengajaran dan pembelajaran era ini, penggunaan ICT dilihat merupakan elemen
penting dalam membantu guru mendidik kanak-kanak. ICT amat membantu dalam
persediaan awal guru serta kanak-kanak dalam meneroka pengalaman pembelajaran
baru.
1. penggunaan ICT
dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan
kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Ia membantu guru untuk mendapatkan
bahan pengajaran serta membantu dalam membuat persiapan lebih awal untuk pengajaran.
kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Ia membantu guru untuk mendapatkan
bahan pengajaran serta membantu dalam membuat persiapan lebih awal untuk pengajaran.
2. Pengajaran dan pembelajaran lebih menarik dan
berkesan. Contohnya penggunaan Power
Point, Flash, Video, dan Visual.
Point, Flash, Video, dan Visual.
3. Mempelbagaikan
proses pengajaran dan pembelajaran dan tidak tertumpu pada teknik
kuliah sahaja.
kuliah sahaja.
4. Kanak-kanak dapat
menguasai teknologi-teknologi terkini yang dapat membantu mereka
menguasai mata pelajaran yang dipelajari serta boleh menyimpan, memproses dan merekod
maklumat yang diperoleh.
menguasai mata pelajaran yang dipelajari serta boleh menyimpan, memproses dan merekod
maklumat yang diperoleh.
5. Memberi peluang
pembelajaran yang sama kepada semua murid pelbagai keupayaan.
Jelasnya, murid yang lemah juga boleh belajar dan menggunakan komputer dalam kelas.
Jelasnya, murid yang lemah juga boleh belajar dan menggunakan komputer dalam kelas.
6. Membantu
kanak-kanak menjelajah dunia internet dan membuat lebih banyak aktiviti yang
melibatkan perkembangan kognitif serta mereka lebih aktif dalam pembelajaran.
melibatkan perkembangan kognitif serta mereka lebih aktif dalam pembelajaran.
7. ICT boleh
dijadikan sebagi pengayaan bagi murid yang cerdik untuk mencabar minda
mereka.
mereka.
Keburukan ICT
Pada era global
kanak-kanak tidak terkecuali dalam rentak arus pemodenan ini. kanak-kanak sudah
berkemahiran membuka, menutup komputer serta menerokai perkara-perkara baru.
Sungguhpun ICT banyak manfaat, ia juga dilihat memberi kesan negatif terhadap
kanak-kanak.
1. Perkembangan
kanak-kanak tidak akan berkembangan kerana hanya duduk bermain
komputer. Ia merujuk kepada tahap perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial mereka.
komputer. Ia merujuk kepada tahap perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial mereka.
2. Kanak-kanak terdedah kepada perkara-perkara
yang melangkaui batas tahap umur mereka.
Contohnya, hal-hal yang berkaitan dengan isu seks, jenayah, keganasan dan hiburan yang
melampau.
Contohnya, hal-hal yang berkaitan dengan isu seks, jenayah, keganasan dan hiburan yang
melampau.
3. Kanak-kanak
cenderung untuk malas belajar dan cepat merasa bosan dalam sesi
pembelajaran. Ini disebabkan daya tarikan ICT yang lebih bersifat interaktif.
pembelajaran. Ini disebabkan daya tarikan ICT yang lebih bersifat interaktif.
4. Kanak-kanak
menjadi ketagih dengan permainan komputer. Terdapat pelbagai jenis
permainan terkini dalam perisian komputer. Kanak-kanak menjadi leka dan lebih
menumpukan perhatian kepada permainan tersebut.
5. Kurangnya interaksi sosial di kalangan ahli
keluarga, rakan sebaya dan masyarakat di permainan terkini dalam perisian komputer. Kanak-kanak menjadi leka dan lebih
menumpukan perhatian kepada permainan tersebut.
persekitaran. Masa kanak-kanak banyak terbuang di hadapan komputer.
No comments:
Post a Comment