Saturday, 9 May 2015

ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak (Pro dan Kontra)

Kebaikan ICT
Di dalam sistem pengajaran dan pembelajaran era ini, penggunaan ICT dilihat merupakan elemen penting dalam membantu guru mendidik kanak-kanak. ICT amat membantu dalam persediaan awal guru serta kanak-kanak dalam meneroka pengalaman pembelajaran baru.
1. penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan   
   kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Ia membantu guru untuk mendapatkan
     bahan pengajaran serta membantu dalam membuat persiapan lebih awal untuk pengajaran.
2.  Pengajaran dan pembelajaran lebih menarik dan berkesan. Contohnya penggunaan Power
     Point, Flash, Video, dan Visual.
3. Mempelbagaikan proses pengajaran dan pembelajaran dan tidak tertumpu pada teknik 
     kuliah sahaja.
4. Kanak-kanak dapat menguasai teknologi-teknologi terkini yang dapat membantu mereka
     menguasai mata pelajaran yang dipelajari serta boleh menyimpan, memproses dan merekod
    maklumat yang diperoleh.
5. Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid pelbagai keupayaan.
    Jelasnya, murid yang lemah juga boleh belajar dan menggunakan komputer dalam kelas.
6. Membantu kanak-kanak menjelajah dunia internet dan membuat lebih banyak aktiviti yang
    melibatkan perkembangan kognitif serta mereka lebih aktif dalam pembelajaran.
7. ICT boleh dijadikan sebagi pengayaan bagi murid yang cerdik untuk mencabar minda
    mereka.


Keburukan ICT
Pada era global kanak-kanak tidak terkecuali dalam rentak arus pemodenan ini. kanak-kanak sudah berkemahiran membuka, menutup komputer serta menerokai perkara-perkara baru. Sungguhpun ICT banyak manfaat, ia juga dilihat memberi kesan negatif terhadap kanak-kanak.
1. Perkembangan kanak-kanak tidak akan berkembangan kerana hanya duduk bermain 
     komputer. Ia merujuk kepada tahap perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan
     sosial  mereka.
2.  Kanak-kanak terdedah kepada perkara-perkara yang melangkaui batas tahap umur mereka.
    Contohnya, hal-hal yang berkaitan dengan isu seks, jenayah, keganasan dan hiburan yang
    melampau. 
3. Kanak-kanak cenderung untuk malas belajar dan cepat merasa bosan dalam sesi
     pembelajaran. Ini disebabkan daya tarikan ICT yang lebih bersifat interaktif.
4. Kanak-kanak menjadi ketagih dengan permainan komputer. Terdapat pelbagai jenis
     permainan terkini dalam perisian komputer. Kanak-kanak menjadi leka dan lebih
     menumpukan perhatian kepada permainan tersebut.
5. Kurangnya interaksi sosial di kalangan ahli keluarga, rakan sebaya dan masyarakat di
     persekitaran. Masa kanak-kanak banyak terbuang di hadapan komputer.

No comments:

Post a Comment